
Schipper mag ik overvaren
Schipper mag ik overvaren is een klassiek tikspel waarin kinderen de overkant proberen te bereiken door opdrachten uit te voeren die de ‘schipper’ bedenkt. Het spel stimuleert motoriek, reactievermogen en samenwerking. Zowel de traditionele als actieve variant zorgen voor uitdaging, plezier en sociale interactie, perfect voor TSO en BSO binnen- en buitenspeelactiviteiten.
Hoe werkt schipper mag ik overvaren?
Schipper mag ik overvaren is een klassiek Nederlands kinderspel dat op twee manieren gespeeld kan worden:
- De traditionele variant, waarbij kinderen proberen de overkant te bereiken door de vraag “schipper mag ik overvaren?” te stellen en een opdracht uit te voeren.
- De actieve variant, waarin snelheid, creativiteit en samenwerking centraal staan voor extra dynamiek en uitdaging. En ja, deze is extra leuk voor de kids!
We delen graag beide varianten met je, zodat jij als pedagogisch medewerker kunt kiezen welke het beste past bij de groep. Er zit namelijk wel een verschil! De traditionele versie richt zich op sociale interactie en reactievermogen, terwijl de actieve variant kinderen aanmoedigt om te rennen, springen en samenwerken. Beide versies stimuleren zowel de motorische als de cognitieve ontwikkeling en dragen bij aan een speelse en leerzame ervaring.
De traditionele manier van schipper mag ik overvaren
De traditionele manier van schipper mag ik overvaren draait om communicatie, reactievermogen en plezier. Het is een spel dat al generaties lang wordt gespeeld op schoolpleinen en in speeltuinen. Door de eenvoudige regels is het toegankelijk voor alle leeftijden en zorgt het voor veel interactie en beweging.
Het speelveld
Het speelveld bestaat uit een ruime plek met een duidelijke start- en overkant. De ‘schipper’ staat in het midden of aan de overkant, terwijl de andere kinderen aan de startlijn staan. In deze actieve variant kan een speelveld zowel binnen als buiten worden uitgezet.
Spelverloop
- Eén kind is de schipper en staat in het midden van het speelveld.
- De andere kinderen staan aan de startlijn en roepen: “schipper mag ik overvaren?”
- De schipper antwoordt: “ja, maar alleen als je…” en noemt een opdracht (bijv. huppelend, hinkend, als een dier lopend).
- De kinderen voeren de opdracht uit en proberen de overkant te bereiken zonder getikt te worden.
- Wie getikt wordt, wordt de nieuwe schipper of sluit zich aan bij de schipper in het midden (afhankelijk van de variant).
De actieve variant van schipper mag ik overvaren voor de kinderopvang
Snelheid, creativiteit en plezier komen samen in deze energieke variant van schipper mag ik overvaren! Kinderen rennen, springen en voeren verschillende bewegingstaken uit terwijl ze de overkant proberen te bereiken zonder getikt te worden. Dit spel stimuleert niet alleen motorische vaardigheden, maar ook samenwerking en reactievermogen. Of het nu gaat om een estafettevorm, een parcours met hindernissen of creatieve manieren van voortbewegen – deze actieve variant brengt extra dynamiek in de groep!
In deze actieve versie worden extra spelelementen toegevoegd, zoals obstakels, creatieve opdrachten en samenwerkingsvormen. Dit voegt een dynamische uitdaging toe en stimuleert motorische vaardigheden en sociale interactie.
Doel van het spel
Het doel is om de overkant van het speelveld te bereiken zonder getikt te worden, door verschillende fysieke opdrachten uit te voeren die door de schipper worden bedacht. Het draait om snelheid, coördinatie, reactievermogen en samenwerking. Kinderen leren spelenderwijs om te luisteren, snel te reageren en strategieën te bedenken om niet getikt te worden.
Benodigde materialen
Voor deze actieve variant van Schipper mag ik overvaren heb je de volgende materialen nodig:
- Een ruime speelplek, binnen of buiten
- Pionnen of linten om de start- en eindlijn te markeren
- Eventueel hindernissen zoals hoepels, pionnen of zachte obstakels
- Optioneel: verkleedmaterialen of attributen voor extra speleffecten (bijv. linten, diademen)
Met deze materialen creëer je eenvoudig een uitdagend en speels parcours vol plezier en beweging!
Uitleg van het schipper mag ik overvaren spel
Voorbereiding
- Wijs een kind aan als de schipper en laat deze in het midden van het veld staan.
- Markeer een duidelijke startlijn en eindlijn.
- Leg indien gewenst hindernissen of speelattributen klaar.
- Spreek met de kinderen af welke opdrachten de schipper kan geven.
Spelverloop
- De kinderen aan de startlijn roepen: “schipper mag ik overvaren?”
- De schipper antwoordt: “ja, maar alleen als je…” en noemt een opdracht (bijv. huppelend, hinkend, als een kikker springend).
- De kinderen voeren de opdracht uit en proberen de overkant te bereiken.
- De schipper probeert kinderen te tikken terwijl ze bewegen.
- Getikte kinderen helpen in de volgende ronde mee als extra schipper of wisselen van rol.
- Het spel gaat door totdat iedereen een keer schipper is geweest of op basis van tijd.
Spelregels
- Kinderen mogen pas bewegen na de toestemming en opdracht van de schipper.
- De schipper mag pas tikken zodra de kinderen beginnen te bewegen.
- Getikte kinderen worden de nieuwe schipper of sluiten zich aan bij de schipper in het midden.
- Kinderen moeten de opdracht correct uitvoeren (bijv. huppelen is huppelen, niet rennen).
- Teams kunnen samenwerken en tactieken bedenken om slim en veilig de overkant te bereiken.
Hoe pas je dit spel toe per leeftijdsgroep?
4-6 jaar – Spelenderwijs leren
Op deze leeftijd ligt de focus op ontdekken en plezier beleven.
- Focus op eenvoudige opdrachten (bijv. huppelen, kruipen).
- Vergroot het speelveld niet te veel en geef kinderen de tijd.
- Richt je op plezier en deelname, niet op competitie.
Scores bijhouden
Gebruik een speelse aanpak waarbij het belangrijker is dat iedereen oversteekt dan wie er wint. Vier het succes van deelname.
7-9 jaar – Uitdaging en competitie
In deze leeftijdsgroep kan het spel uitdagender gemaakt worden met extra spelregels en competitie-elementen.
- Introduceer moeilijkere opdrachten (bijv. achteruit huppelen, zijwaarts bewegen).
- Voeg obstakels toe voor extra uitdaging.
- Werk in teams en laat kinderen strategieën bedenken.
Scores bijhouden
Houd bij welk team de meeste kinderen ongehinderd de overkant bereikt en wissel de rol van schipper na een aantal beurten.
10-12 jaar – Strategie en samenwerking
Oudere kinderen kunnen strategisch spelen en teamwork inzetten om te winnen.
- Laat kinderen zelf creatieve opdrachten bedenken voor de oversteek.
- Voeg extra spelelementen toe, zoals het samenwerken in duo’s.
- Introduceer hindernissen of extra bewegingstaken.
Scores bijhouden
Gebruik een puntensysteem voor teams en geef bonussen voor creativiteit, samenwerking en tactisch inzicht.
De rol van de begeleider
Pedagogisch medewerkers spelen een belangrijke rol in het begeleiden en enthousiasmeren van de kinderen tijdens het spel. Hier zijn enkele manieren waarop zij kunnen bijdragen:
- Motiveren en aanmoedigen: Zorg ervoor dat kinderen enthousiast blijven door ze aan te moedigen en successen te vieren, hoe klein ook.
- Uitleg en demonstratie: Laat kinderen zien hoe ze opdrachten kunnen uitvoeren en moedig creativiteit aan.
- Teamwork stimuleren: Help kinderen bij het bedenken van strategieën en moedig samenwerking aan.
- Balans tussen competitie en plezier: Zorg ervoor dat het spel leuk blijft en dat de nadruk ligt op ontwikkeling en participatie.
- Fysieke en cognitieve uitdaging aanpassen: Pas de moeilijkheidsgraad aan op basis van de groep en individuele kinderen.
Extra variaties van schipper mag ik overvaren voor in de opvang
- Binnenvariant: Speel het spel met zachte materialen in een speellokaal of gymzaal en pas de opdrachten aan op beperkte ruimte.
- Buitenvariant: Gebruik een groter speelveld en voeg natuurlijke hindernissen toe (bijv. bomen, bankjes).
- Alternatieve versies: Maak er een estafettevorm van waarbij kinderen pas mogen oversteken na een korte opdracht of voeg extra rollen toe zoals ‘piraten’ die meehelpen tikken.
Schipper mag ik overvaren en de Mindset Movers-visie
Schipper mag ik overvaren, zowel in de traditionele als in de actieve variant, draagt op meerdere manieren bij aan de ontwikkeling van kinderen. Het stimuleert motorische vaardigheden zoals coördinatie, balans en reactievermogen. Daarnaast bevordert het cognitieve vaardigheden zoals luisteren, snel schakelen en probleemoplossend vermogen. Sociale vaardigheden komen ook aan bod, doordat kinderen leren samenwerken, tactieken bedenken en elkaar aanmoedigen.
Bij Mindset Movers geloven we in de kracht van beweging om kinderen fysiek en mentaal te versterken. Dit spel biedt een perfecte balans tussen plezier, uitdaging en samenwerking. Door de combinatie van motorische en mentale stimulatie helpt schipper mag ik overvaren kinderen niet alleen bij het ontwikkelen van doorzettingsvermogen en creativiteit, maar ook bij het aanleren van een groeimindset: blijven proberen, leren van fouten en successen vieren.
Wil je meer inspiratie voor leuke en actieve spellen? Neem een kijkje bij al onze activiteiten.
Mindsetters de ruimte geven om kennis te delen.

Spijkerbroek hangen
Schipper mag ik overvaren is een klassiek tikspel waarin kinderen de overkant proberen te bereiken door opdrachten uit te voeren die de ‘schipper’ bedenkt. Het spel stimuleert motoriek, reactievermogen en samenwerking. Zowel de traditionele als actieve variant zorgen voor uitdaging, plezier en sociale interactie, perfect voor TSO en BSO binnen- en buitenspeelactiviteiten.
Lees verder
Kop of munt
Schipper mag ik overvaren is een klassiek tikspel waarin kinderen de overkant proberen te bereiken door opdrachten uit te voeren die de ‘schipper’ bedenkt. Het spel stimuleert motoriek, reactievermogen en samenwerking. Zowel de traditionele als actieve variant zorgen voor uitdaging, plezier en sociale interactie, perfect voor TSO en BSO binnen- en buitenspeelactiviteiten.
Lees verder
Zoek iemand die
Schipper mag ik overvaren is een klassiek tikspel waarin kinderen de overkant proberen te bereiken door opdrachten uit te voeren die de ‘schipper’ bedenkt. Het spel stimuleert motoriek, reactievermogen en samenwerking. Zowel de traditionele als actieve variant zorgen voor uitdaging, plezier en sociale interactie, perfect voor TSO en BSO binnen- en buitenspeelactiviteiten.
Lees verder