Activiteit tikspel Iemand is 'm niemand is 'm

Iemand is hem, niemand is hem

Bart Duppen

Iemand is hem, niemand is hem is een actief tikspel vol snelheid, spanning en plezier. Door het verrassende wisselmoment van de tikker blijven kinderen scherp en in beweging. Met variaties voor elke leeftijd, en opdrachten voor extra uitdaging, is het perfect voor binnen én buiten op de TSO of BSO.

Hoe werkt iemand is hem, niemand is hem?

Iemand is hem, niemand is hem is een klassiek tikspel dat in veel varianten gespeeld kan worden:

  • De traditionele versie waarbij één tikker achter de rest aanrent en iedereen probeert te tikken.
  • De actieve variant waarbij er meerdere tikkers en extra regels worden toegevoegd voor nóg meer plezier, beweging en strategie. En ja, deze is extra leuk voor de kids!

We delen graag beide varianten met je, zodat jij als pedagogisch medewerker kunt kiezen welke het beste past bij de groep. Er zit namelijk wel een verschil! De traditionele versie draait vooral om snelheid en oplettendheid, terwijl de actieve variant kinderen extra uitdaagt op het gebied van samenwerken, strategie en spelinzicht. Beide vormen stimuleren het reactievermogen, het inschattingsvermogen én natuurlijk het speelplezier!

De traditionele manier van iemand is hem, niemand is hem

Iemand is hem, niemand is hem is een energiek tikspel dat al generaties lang op schoolpleinen en in gymzalen wordt gespeeld. Het is eenvoudig van opzet, maar vraagt om snelheid, wendbaarheid en scherpte. Kinderen rennen, ontwijken en proberen uit alle macht niet getikt te worden – en ondertussen verandert de tikker steeds. Spannend en verslavend leuk!

Het speelveld

Dit spel kan gespeeld worden op vrijwel elk speelveld: een gymzaal, speelplein of grasveld. Er zijn geen vaste lijnen of doelen nodig, enkel een afgebakend speelgebied waarin kinderen vrij kunnen bewegen.

Spelverloop

  1. Eén kind begint als tikker.
  2. De tikker probeert een ander kind te tikken.
  3. Zodra iemand getikt is, roept de tikker: “Iemand is hem!” en loopt (of rent) snel weg.
  4. De getikte speler is nu de nieuwe tikker, maar mag pas beginnen met tikken nadat hij of zij “niemand is hem” heeft geroepen.
  5. Daarna herhaalt het spel zich.
  6. Door het ‘niemand is hem’ moment ontstaat er kort verwarring en strategie: wie is nu de tikker en wie kan veilig zijn?

De actieve variant van iemand is hem, niemand is hem voor de kinderopvang

Beweging, verrassing en samenwerking komen samen in deze uitgebreide versie van iemand is hem, niemand is hem! Hier voegen we extra tikkers toe, spelregels die snel kunnen veranderen en opdrachten voor extra dynamiek. Kinderen moeten niet alleen rennen en ontwijken, maar ook creatief zijn, samenwerken en opletten. Het perfecte spel voor groepen vol energie!

In deze actieve variant wisselen de tikkers sneller, zijn er korte bewegingsopdrachten voor afvallers en wordt er gewerkt met wisselende rollen – waardoor iedereen betrokken blijft.

Doel van het spel

Het doel is om niet getikt te worden én actief mee te doen met het wisselende spelverloop. Het draait om snelheid, samenwerken, inschattingsvermogen en creativiteit. Iedereen is alert, want je weet nooit wie ineens “’hem” is!

Benodigde materialen

Voor deze actieve variant heb je het volgende nodig:

  • Een ruime speelplek, binnen of buiten
  • Pionnen, hoepels of linten om een duidelijk speelveld af te bakenen
  • Eventueel hesjes of linten om tikkers te markeren
  • Kaartjes of briefjes met mini-opdrachten voor getikte spelers (bijv. 5 jumping jacks of hinkelen)
  • Timer (optioneel) voor rolwissels of extra uitdagingen

Met deze spullen maak je van elk speelveld een spannende en energieke spelzone!

Uitleg van het iemand is hem, niemand is hem spel

Voorbereiding

  1. Kies 1 tot 3 kinderen als tikkers en geef ze een lintje of hesje.
  2. Zorg voor een duidelijk speelveld waar alle kinderen binnen moeten blijven.
  3. Bereid eventueel korte opdrachten voor getikte spelers.

Spelverloop

  1. De tikkers proberen anderen te tikken.
  2. Als een speler wordt getikt, roept de tikker: “Iemand is hem!”
  3. De nieuwe tikker roept: “Niemand is hem!” en gaat op jacht.
  4. Getikte spelers kunnen – afhankelijk van de variant – eerst een mini-opdracht uitvoeren voor ze opnieuw mee mogen doen.
  5. Na een bepaalde tijd of als alle kinderen een keer getikt zijn, kunnen de rollen wisselen.

Spelregels

  • Alleen tikkers mogen tikken, duidelijk herkenbaar met lint of hesje.
  • “Iemand is hem!” moet direct geroepen worden na een tik.
  • De nieuwe tikker moet eerst “niemand is hem!” roepen voor hij of zij mag beginnen.
  • Getikte spelers voeren een mini-opdracht uit voor ze weer meedoen (optioneel).
  • Iedereen blijft binnen het speelveld. Wie eruit rent, voert ook een mini-opdracht uit.

Hoe pas je dit spel toe per leeftijdsgroep?

4-6 jaar – Spelenderwijs leren

Op deze leeftijd draait het om plezier, bewegen en simpele regels.

  • Speel met één tikker en eenvoudige instructies.
  • Houd het speelveld klein.
  • Laat iedereen vrij bewegen zonder strenge regels.

Scores bijhouden

Niet nodig: hier draait het om meedoen en plezier hebben. Geef complimenten in plaats van punten!

7-9 jaar – Uitdaging en competitie

Op deze leeftijd kunnen regels complexer en het spel uitdagender.

  • Voeg meerdere tikkers toe.
  • Introduceer mini-opdrachten voor getikte spelers.
  • Gebruik lintjes of hesjes voor herkenning van tikkers.

Scores bijhouden

Je kunt een puntenstructuur gebruiken: bijv. +1 punt als je niet getikt bent na 1 minuut of bonuspunten voor slimme ontwijkacties.

10-12 jaar – Strategie en samenwerking

Oudere kinderen vinden extra regels, strategie en uitdaging leuk.

  • Laat teams samenwerken: wie blijft het langst over?
  • Voeg regels toe zoals “bevriezen bij een tik en bevrijd worden door teamgenoot”.
  • Wissel tikkers per ronde of bij een bepaald signaal.

Scores bijhouden

Gebruik team-scores en bonuspunten voor tactiek of samenwerking. Laat kinderen zelf scores bijhouden als extra leerelement.

De rol van de begeleider

Pedagogisch medewerkers spelen een belangrijke rol in het begeleiden en enthousiasmeren van de kinderen tijdens het spel. Hier zijn enkele manieren waarop zij kunnen bijdragen:

  • Motiveren en aanmoedigen: Zorg ervoor dat kinderen enthousiast blijven door ze aan te moedigen en successen te vieren, hoe klein ook.
  • Uitleg en demonstratie: Laat kinderen zien hoe ze veilig en effectief kunnen speleb en moedig ze aan om samen te werken.
  • Teamwork stimuleren: Help kinderen bij het bedenken van strategieën en moedig samenwerking aan, vooral bij de actieve variant.
  • Balans tussen competitie en plezier: Zorg ervoor dat het spel leuk blijft en dat de nadruk ligt op ontwikkeling en participatie in plaats van alleen winnen.
  • Fysieke en cognitieve uitdaging aanpassen: Pas de moeilijkheidsgraad aan op basis van de groep en individuele kinderen, zodat iedereen mee kan doen op zijn of haar niveau.

Extra variaties van iemand is hem, niemand is hem voor in de opvang

  • Binnenvariant: Gebruik een kleiner speelveld en zachtere bewegingen. Tikkers tikken met een lintje of zachte bal.
  • Buitenvariant: Geef meer ruimte en laat kinderen hindernissen gebruiken (bijv. klimrekken of banken).
  • Thema-variant: Laat kinderen in de rol van dieren kruipen (bijv. “de tijger is hem!”) voor extra fantasie en plezier.

Iemand is hem, niemand is hem en de Mindset Movers-visie

Dit spel sluit perfect aan bij de kern van Mindset Movers: plezier in beweging, leren door spel en stimuleren van de groeimindset. Door het voortdurend wisselen van rollen leren kinderen omgaan met verandering, ontwikkelen ze hun reactievermogen en leren ze snel schakelen. Iemand is hem, niemand is hem bevordert motorische vaardigheden, zoals snelheid, wendbaarheid en balans, én sociale vaardigheden als samenwerken, strategisch denken en omgaan met winnen en verliezen.

Bij Mindset Movers geloven we dat kinderen sterker worden – fysiek én mentaal – als ze leren door te bewegen. Dit spel geeft hen precies dat: een vrolijke, leerzame en beweeglijke ervaring die ze niet snel zullen vergeten.

Wil je meer inspiratie voor leuke en actieve spellen? Neem een kijkje bij al onze activiteiten.