10 tellen in de rimboe

Bart Duppen

10 tellen in de rimboe is een actief verstopspel dat snelheid, strategie en teamwork combineert. Dit spel stimuleert motorische en sociale vaardigheden bij kinderen in de TSO en BSO.

Hoe werkt 10 tellen in de rimboe?

10 tellen in de rimboe is een klassiek buitenspel dat op twee manieren gespeeld kan worden:

  • De traditionele variant, waarbij kinderen zich verstoppen en sluipen terwijl de zoeker telt.
  • De actieve variant, waarin extra bewegingsvormen worden toegevoegd om het spel dynamischer en uitdagender te maken. En ja, deze is extra leuk voor de kids!

We delen graag beide varianten met je, zodat jij als pedagogisch medewerker kunt kiezen welke het beste past bij de groep. De traditionele versie richt zich op behendigheid en strategisch denken, terwijl de actieve variant kinderen aanmoedigt om te rennen, sluipen en samenwerken. Beide versies stimuleren zowel de motorische als de cognitieve ontwikkeling en dragen bij aan een speelse en leerzame ervaring.

De traditionele manier van 10 tellen in de rimboe

10 tellen in de rimboe is een spannend verstop- en tikspel dat draait om snelheid, strategie en timing. Het spel is geliefd onder kinderen van alle leeftijden en wordt vaak buiten of in een gymzaal gespeeld. Door de eenvoudige regels is het toegankelijk, maar vraagt het ook om tactisch inzicht en snelle reflexen.

Het speelveld

10 tellen in de rimboe kan gespeeld worden op een ruim speelveld met voldoende verstopplekken, zoals bomen, speeltoestellen of gymbankjes. In een gymzaal kunnen materialen zoals kasten, matten en pionnen worden gebruikt als schuilplekken.

Spelverloop

  1. Eén speler wordt aangewezen als de zoeker en staat met de ogen dicht bij de ‘teld plek’.
  2. De rest van de spelers rent weg en verstopt zich zodra de zoeker begint te tellen tot tien.
  3. Na het aftellen roept de zoeker: “10 tellen in de rimboe, ik kom!” en begint met zoeken.
  4. Wanneer de zoeker iemand ziet, rent hij/zij naar de telplek en roept de naam van de gevonden speler.
  5. De gevonden speler moet dan naar de telplek komen.
  6. Spelers die nog niet gevonden zijn, kunnen proberen om ongezien terug te sluipen naar de telplek. Als dit lukt, roepen ze “vrij!” en blijven in het spel.
  7. Het spel eindigt als iedereen gevonden is of als meerdere spelers veilig terug zijn geslopen.

De actieve variant van 10 tellen in de rimboe voor de kinderopvang

Snelheid, strategie en plezier komen samen in deze energieke variant van 10 tellen in de rimboe! Kinderen rennen, sluipen en verstoppen zich terwijl ze uitdagende bewegingstaken uitvoeren. Dit spel stimuleert niet alleen motorische vaardigheden, maar ook samenwerking en reactievermogen. Of het nu gaat om een estafettevorm, extra hindernissen of creatieve verstoptechnieken – deze actieve variant brengt dynamiek in de groep!

In deze actieve versie worden extra fysieke opdrachten toegevoegd, zoals springen over obstakels, tijgeren onder een bank door of sluipen zonder geluid te maken. Dit voegt een dynamische uitdaging toe en stimuleert motorische vaardigheden en samenwerking.

Doel van het spel

Het doel is om zo lang mogelijk ongezien te blijven of veilig terug te keren naar de telplek door verschillende fysieke opdrachten uit te voeren. Kinderen leren strategie toepassen, hun motorische vaardigheden verbeteren en samenwerken.

Benodigde materialen

Voor deze actieve variant heb je de volgende materialen nodig:

  • Een ruime speelplek, binnen of buiten
  • Obstakels zoals pionnen, banken of matten om achter te schuilen
  • Een duidelijke telplek
  • Eventueel extra uitdagingen zoals hoepels of touwen voor bewegingstaken

Met deze materialen maak je van elke locatie een spannende en actieve speelomgeving!

Uitleg van het 10 tellen in de rimboe spel

Voorbereiding

  1. Bepaal een telplek waar de zoeker start en tel hardop afspreekt.
  2. Zet obstakels neer om extra uitdagingen toe te voegen.
  3. Leg de spelregels goed uit voordat het spel begint.

Spelverloop

  1. De zoeker telt tot tien terwijl de anderen zich verstoppen of achter obstakels bewegen.
  2. Wanneer de zoeker klaar is, zoekt hij/zij de spelers terwijl zij proberen terug te sluipen.
  3. Spelers kunnen extra bewegingstaken krijgen voordat ze terug naar de telplek mogen.
  4. Als iemand wordt gezien en zijn/haar naam wordt geroepen, moet die speler naar de telplek komen.
  5. Het spel gaat door tot iedereen is gevonden of meerdere spelers veilig de telplek hebben bereikt.

Spelregels

  • Spelers mogen niet meteen naar de telplek rennen, maar moeten tactisch sluipen.
  • De zoeker mag alleen iemand af laten gaan door zijn/haar naam te roepen vanaf de telplek.
  • De begeleider kan extra bewegingstaken toevoegen om de uitdaging te vergroten.

Hoe pas je dit spel toe per leeftijdsgroep?

4-6 jaar – Spelenderwijs leren

Op deze leeftijd ligt de focus op ontdekken en plezier beleven.

  • Gebruik eenvoudige verstopplekken en korte afstanden.
  • Laat kinderen in duo’s spelen om elkaar te helpen.
  • Richt je op plezier en beweging, niet op competitie.

Scores bijhouden

Gebruik een eenvoudig scoresysteem waarbij iedereen punten krijgt voor deelname, zodat de nadruk ligt op plezier in plaats van competitie.

7-9 jaar – Uitdaging en competitie

In deze leeftijdsgroep kan het spel uitdagender gemaakt worden met extra spelregels en competitie-elementen.

  • Introduceer extra spelregels zoals sluiptechnieken en snelheidselementen.
  • Maak de verstopplekken uitdagender door obstakels toe te voegen.
  • Houd een score bij van wie het vaakst ongezien terug weet te keren.

Scores bijhouden

Houd de individuele punten bij op een scorebord en introduceer kleine beloningen voor het team dat de meeste punten verzamelt.

10-12 jaar – Strategie en samenwerking

Oudere kinderen kunnen strategisch spelen en teamwork inzetten om te winnen.

  • Laat kinderen strategieën bedenken om de zoeker te slim af te zijn.
  • Voeg hindernissen en extra beweegopdrachten toe.
  • Werk in teams en geef punten voor samenwerking en tactiek.

Scores bijhouden

Gebruik een puntentelling per team en voeg strategische bonussen toe, zoals extra punten voor tactisch spelen of snel schakelen binnen het team.

De rol van de begeleider

Pedagogisch medewerkers spelen een belangrijke rol in het begeleiden en enthousiasmeren van de kinderen tijdens het spel. Hier zijn enkele manieren waarop zij kunnen bijdragen:

  • Motiveren en aanmoedigen: Zorg ervoor dat kinderen enthousiast blijven en stimuleer creatief denken.
  • Uitleg en demonstratie: Laat verschillende sluiptechnieken zien en moedig samenwerking aan.
  • Balans tussen competitie en plezier: Zorg dat alle kinderen mee kunnen doen en het spel leuk blijft.
  • Fysieke en cognitieve uitdaging aanpassen: Pas de moeilijkheidsgraad aan op basis van de groep.

Extra variaties van 10 tellen in de rimboe voor in de opvang

  • Binnenvariant: Speel in een gymzaal met gymtoestellen en verstopplekken.
  • Buitenvariant: Gebruik natuurlijke schuilplekken zoals bomen en speeltoestellen.
  • Alternatieve versies: Voeg een estafette-element toe waarbij spelers eerst een korte opdracht moeten uitvoeren voordat ze zich mogen verstoppen.

10 tellen in de rimboe en de Mindset Movers-visie

10 tellen in de rimboe, zowel in de traditionele als in de actieve variant, draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Het stimuleert motorische vaardigheden zoals snelheid, balans en coördinatie. Daarnaast bevordert het cognitieve vaardigheden zoals strategisch denken en probleemoplossend vermogen. Sociale vaardigheden komen ook aan bod, doordat kinderen leren samenwerken, tactieken bespreken en elkaar aanmoedigen.

Bij Mindset Movers geloven we in de kracht van beweging om kinderen fysiek en mentaal te versterken. Dit spel biedt een perfecte balans tussen plezier, uitdaging en samenwerking. Door de combinatie van motorische en mentale stimulatie helpt 10 tellen in de rimboe kinderen bij het ontwikkelen van doorzettingsvermogen en creativiteit, terwijl ze spelenderwijs leren om risico’s in te schatten en strategieën te bedenken.

Wil je meer inspiratie voor leuke en actieve spellen? Neem een kijkje bij al onze activiteiten.