
Zoek iemand die
Zoek iemand die is een energiek en sociaal kennismakingsspel waarbij kinderen elkaar vragen stellen op basis van een lijst met eigenschappen. Het spel kan zowel traditioneel als in een actieve variant gespeeld worden, waarbij beweging, communicatie en samenwerking centraal staan. Een ideale activiteit voor een TSO of BSO setting!
Zoek iemand die is een klassiek kennismakingsspel dat op twee manieren gespeeld kan worden:
- De traditionele variant waarbij kinderen elkaar actief leren kennen door rond te lopen en vragen te stellen.
- De actieve variant, waarin beweging en plezier worden gecombineerd met het leren kennen van anderen. En ja, deze is extra leuk voor de kids!
We delen graag beide varianten met je, zodat jij als pedagogisch medewerker kunt kiezen welke het beste past bij de groep. Er zit namelijk wel een verschil! De traditionele versie richt zich op gesprekken en sociaal contact, terwijl de actieve variant kinderen aanmoedigt om te bewegen, opdrachten uit te voeren en anderen op een speelse manier te leren kennen. Beide versies stimuleren sociale, communicatieve en motorische vaardigheden, en dragen bij aan een speelse en leerzame ervaring.
De traditionele manier van zoek iemand die
De traditionele manier van zoek iemand die draait om sociale interactie, het leren kennen van elkaar en communicatie. Het is een spel dat vaak wordt gespeeld bij kennismakingen en werkt als een laagdrempelige manier om met elkaar in gesprek te gaan. Door eenvoudige vragen leren kinderen elkaar beter kennen, waarbij nieuwsgierigheid en sociale vaardigheden worden gestimuleerd.
De vragenlijst
Bij de traditionele variant worden kinderen voorzien van een lijst met uitspraken of eigenschappen, zoals:
- Zoek iemand die een huisdier heeft.
- Zoek iemand die op vakantie is geweest.
- Zoek iemand die van pizza houdt.
Kinderen lopen rond en vragen anderen of een van de eigenschappen op hen van toepassing is.
Spelverloop
- De kinderen krijgen een blad met vragen of eigenschappen.
- Ze lopen rond en spreken anderen aan met de vraag: “ben jij iemand die …?”
- Als het antwoord ja is, mogen ze die naam opschrijven.
- Het doel is om voor alle eigenschappen iemand te vinden.
- De eerste die het blad vol heeft, wint.
De actieve variant van zoek iemand die
Beweging, plezier en sociaal contact komen samen in deze energieke variant van zoek iemand die! Kinderen voeren niet alleen vragen uit, maar moeten ook bewegen om anderen te vinden. Denk hierbij aan rennen naar een bepaald punt, een opdracht uitvoeren voordat je de vraag mag stellen of een estafettevorm waarbij je alleen vragen mag stellen na een sprong of een balrol. Dit spel stimuleert motorische vaardigheden, samenwerking en sociale interactie.
In deze actieve versie wordt de vragenlijst gecombineerd met een spelelement waarbij kinderen eerst een beweging moeten uitvoeren of een opdracht moeten volbrengen voordat ze een vraag mogen stellen. Dit voegt een dynamische uitdaging toe en stimuleert zowel motorische als sociale vaardigheden.
Doel van het spel
Het doel is om zoveel mogelijk anderen te vinden die aan de eigenschappen voldoen, terwijl kinderen ook motorische opdrachten uitvoeren. Het draait om sociale interactie, bewegen, samenwerken en plezier maken. Kinderen leren elkaar beter kennen, verbeteren hun communicatievaardigheden en versterken hun zelfvertrouwen.
Benodigde materialen
Voor deze actieve variant van zoek iemand die heb je de volgende materialen nodig:
- Een ruime speelplek, binnen of buiten
- Lijsten met vragen of eigenschappen
- Schrijfmaterialen (pennen, potloden)
- Pionnen, tape of hoepels voor afgebakende speelzones
- Eventueel kleine kaartjes met eigenschappen erop voor een variatie
Met deze materialen tover je elke locatie om tot een actief en sociaal speelveld vol plezier en interactie!
Uitleg van het zoek iemand die spel
Voorbereiding
- Verdeel de groep in teams of laat individueel spelen.
- Geef ieder kind een lijst met eigenschappen of laat de begeleider kaartjes uitdelen.
- Maak duidelijke zones waar kinderen een opdracht moeten uitvoeren voordat ze een vraag mogen stellen (bijv. hinkelen, bal gooien, touwtje springen).
Spelverloop
- Kinderen voeren eerst een beweging uit (bijv. een sprong) voordat ze iemand mogen benaderen met een vraag.
- Ze vragen: “ben jij iemand die …?” en noteren het antwoord als dat klopt.
- Het doel is om zoveel mogelijk verschillende namen of antwoorden te verzamelen.
- Het spel kan eindigen wanneer iemand zijn lijst compleet heeft of na een vooraf afgesproken tijd.
Spelregels
- Kinderen mogen alleen na het uitvoeren van een opdracht een vraag stellen.
- Elke naam of eigenschap mag maar één keer genoteerd worden.
- Er wordt eerlijk gespeeld: antwoorden moeten oprecht zijn.
- Teams mogen samenwerken en elkaar helpen, mits iedereen actief meedoet.
Hoe pas je dit spel toe per leeftijdsgroep?
4-6 jaar – Spelenderwijs leren
Op deze leeftijd ligt de focus op ontdekken en plezier beleven.
- Gebruik eenvoudige vragen (bijv. lievelingskleur, huisdier).
- Laat kinderen bewegen door te hinkelen of springen voordat ze een vraag stellen.
- Focus op plezier en ontdekking, niet op competitie.
Scores bijhouden
Gebruik een eenvoudig scoresysteem waarbij iedereen punten of een sticker krijgt voor deelname, zodat de nadruk ligt op plezier in plaats van competitie.
7-9 jaar – Uitdaging en competitie
In deze leeftijdsgroep kan het spel uitdagender gemaakt worden met extra spelregels en competitie-elementen.
- Voeg complexere vragen toe (bijv. “wie heeft ooit een bot gebroken?”).
- Maak het speelveld groter en voeg tijdslimieten toe.
- Introduceer een race-element waarbij kinderen snel zoveel mogelijk antwoorden moeten verzamelen.
Scores bijhouden
Houd de individuele punten bij op een scorebord en introduceer kleine beloningen voor het team dat de meeste rondes wint.
10-12 jaar – Strategie en samenwerking
Oudere kinderen kunnen strategisch spelen en teamwork inzetten om te winnen.
- Voeg uitdagende opdrachten toe (bijv. eerst 10 jumping jacks voordat je een vraag mag stellen).
- Laat kinderen strategieën bedenken om efficiënt te zoeken.
- Introduceer teamwork met gezamenlijke vragenlijsten.
Scores bijhouden
Gebruik een puntentelling per team en voeg strategische bonussen toe, zoals beloningen voor samenwerking en snelheid.
De rol van de begeleider
Pedagogisch medewerkers spelen een belangrijke rol in het begeleiden en enthousiasmeren van de kinderen tijdens het spel. Hier zijn enkele manieren waarop zij kunnen bijdragen:
- Motiveren en aanmoedigen: Zorg ervoor dat kinderen enthousiast blijven door ze aan te moedigen en successen te vieren, hoe klein ook.
- Uitleg en demonstratie: Laat kinderen zien hoe ze veilig en effectief kunnen spelen en moedig ze aan om samen te werken.
- Teamwork stimuleren: Help kinderen bij het bedenken van strategieën en moedig samenwerking aan, vooral bij de actieve variant.
- Balans tussen competitie en plezier: Zorg ervoor dat het spel leuk blijft en dat de nadruk ligt op ontwikkeling en participatie in plaats van alleen winnen.
- Fysieke en cognitieve uitdaging aanpassen: Pas de moeilijkheidsgraad aan op basis van de groep en individuele kinderen, zodat iedereen mee kan doen op zijn of haar niveau.
Extra variaties van zoek iemand die voor in de opvang
- Binnenvariant: gebruik kleine kaartjes of laat kinderen om de beurt een vraag trekken.
- Buitenvariant: maak het speelveld groter en voeg spelelementen toe zoals estafettes.
- Alternatieve versies: gebruik thema’s zoals sport, vakantie of seizoenen voor de vragenlijst.
Zoek iemand die en de Mindset Movers-visie
Zoek iemand die, zowel in de traditionele als in de actieve variant, draagt bij aan de sociale, motorische en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Het bevordert communicatieve vaardigheden zoals vragen stellen, luisteren en reageren. Daarnaast stimuleert het fysieke activiteit, strategisch denken en samenwerking.
Bij Mindset Movers geloven we in de kracht van sociale interactie en beweging om kinderen fysiek en mentaal te versterken. Dit spel biedt een perfecte balans tussen plezier, uitdaging en interactie. Door de combinatie van sociaal leren en fysieke activiteit helpt zoek iemand die kinderen om nieuwsgierig, communicatief vaardig en zelfverzekerd te worden – belangrijke ingrediënten voor een groeimindset.
Wil je meer inspiratie voor leuke en actieve spellen? Neem een kijkje bij al onze activiteiten.
Mindsetters de ruimte geven om kennis te delen.

Spijkerbroek hangen
Zoek iemand die is een energiek en sociaal kennismakingsspel waarbij kinderen elkaar vragen stellen op basis van een lijst met eigenschappen. Het spel kan zowel traditioneel als in een actieve variant gespeeld worden, waarbij beweging, communicatie en samenwerking centraal staan. Een ideale activiteit voor een TSO of BSO setting!
Lees verder
Kop of munt
Zoek iemand die is een energiek en sociaal kennismakingsspel waarbij kinderen elkaar vragen stellen op basis van een lijst met eigenschappen. Het spel kan zowel traditioneel als in een actieve variant gespeeld worden, waarbij beweging, communicatie en samenwerking centraal staan. Een ideale activiteit voor een TSO of BSO setting!
Lees verder
Schipper mag ik overvaren
Zoek iemand die is een energiek en sociaal kennismakingsspel waarbij kinderen elkaar vragen stellen op basis van een lijst met eigenschappen. Het spel kan zowel traditioneel als in een actieve variant gespeeld worden, waarbij beweging, communicatie en samenwerking centraal staan. Een ideale activiteit voor een TSO of BSO setting!
Lees verder