Dit of dat

Bart Duppen

"Dit of dat" is een interactief vraag- en antwoordspel dat zowel traditioneel als actief gespeeld kan worden. Het stimuleert sociale, cognitieve en motorische vaardigheden bij kinderen in de kinderopvang.

Hoe werkt dit of dat?

Dit of dat is een interactief en laagdrempelig vraag- en antwoordspel dat op twee manieren gespeeld kan worden:

  • De traditionele variant, waarbij spelers kiezen tussen twee opties en hun keuze toelichten.
  • De actieve variant, waarin beweging en interactie worden toegevoegd voor extra dynamiek en uitdaging. En ja, deze is extra leuk voor de kids!

We delen graag beide varianten met je, zodat jij als pedagogisch medewerker kunt kiezen welke het beste past bij de groep. De traditionele versie richt zich op meningsvorming en expressie, terwijl de actieve variant kinderen aanmoedigt om fysiek in beweging te komen en samen te werken. Beide versies stimuleren zowel de sociale als cognitieve ontwikkeling en dragen bij aan een speelse en leerzame ervaring.

De traditionele manier van dit of dat

De traditionele manier van dit of dat draait om het maken van keuzes en het leren verwoorden van voorkeuren. Het spel is toegankelijk voor alle leeftijden en zorgt voor leuke gesprekken en verrassende inzichten.

10 leuke dit of dat vragen voor kinderen van 4 tot 12 jaar

  1. Zwemmen of schaatsen?
  2. Superkracht: vliegen of onzichtbaar zijn?
  3. Altijd ijs eten of altijd pannenkoeken eten?
  4. Naar de speeltuin of naar de dierentuin?
  5. Nooit meer tv kijken of nooit meer gamen?
  6. Wonen in een boomhut of in een kasteel?
  7. Altijd op blote voeten lopen of altijd wanten aan?
  8. Een huisdier: een draak of een eenhoorn?
  9. Sneeuwballengevecht of waterballonnengevecht?
  10. Elke dag je favoriete film kijken of elke dag een nieuwe film kijken?

Spelverloop

  1. De spelleider stelt een ‘dit of dat’-vraag, bijvoorbeeld: “zwemmen of schaatsen?” of “pannenkoeken of pizza?”.
  2. Elke speler kiest een van de twee opties en geeft, indien gewenst, een korte toelichting.
  3. De volgende vraag wordt gesteld en het spel gaat verder.
  4. Er is geen winnaar of verliezer, het draait om de interactie en het plezier!

De actieve variant van dit of dat voor de kinderopvang

Beweging, keuzes en teamwork komen samen in deze energieke variant van dit of dat! Kinderen rennen, springen en bewegen naar hun gekozen antwoord, terwijl ze spelenderwijs samenwerken en hun communicatieve vaardigheden ontwikkelen.

In deze actieve versie van dit of dat wordt de standaard vraag-antwoordstructuur omgezet in een fysiek spel waarbij kinderen keuzes maken door naar verschillende hoeken van het speelveld te bewegen. Dit voegt een dynamische uitdaging toe en stimuleert motorische vaardigheden en samenwerking.

Doel van het spel

Het doel is om snel en intuïtief keuzes te maken en deze fysiek te uiten door naar de juiste plek te bewegen. Het draait om reactievermogen, sociale interactie en plezier!

Benodigde materialen

Voor deze actieve variant van dit of dat heb je de volgende materialen nodig:

  • Een ruime speelplek, binnen of buiten
  • Markeringen (bijv. hoepels, tape of pionnen) om de keuzeplekken aan te geven
  • Een lijst met ‘dit of dat’-vragen
  • Eventueel muziek voor extra energie

Met deze materialen tover je elke locatie om tot een speelse en interactieve omgeving!

Uitleg van het dit of dat spel

Voorbereiding

  1. Verdeel de ruimte in twee helften en markeer ze duidelijk.
  2. De spelleider noemt een ‘dit of dat’-vraag, zoals “honden of katten?”.
  3. Geef aan welke helft van de ruimte voor welke keuze staat.

Spelverloop

  1. De spelleider roept een vraag.
  2. Kinderen rennen of bewegen naar de kant die bij hun keuze past.
  3. Optioneel: vraag een paar kinderen om hun keuze toe te lichten.
  4. Ga door met de volgende vraag.
  5. Het spel eindigt na een aantal rondes of wanneer de energie op is!

Spelregels

  • Kinderen mogen niet in het midden blijven staan; ze moeten een keuze maken.
  • Elke keuze is goed; er zijn geen foute antwoorden.
  • Eventueel kunnen varianten worden toegevoegd, zoals springen naar de gekozen kant of een kleine opdracht uitvoeren.

Hoe pas je dit spel toe per leeftijdsgroep?

4-6 jaar – Spelenderwijs leren

Op deze leeftijd ligt de focus op ontdekken en plezier beleven.

  • Gebruik eenvoudige vragen, zoals “appels of bananen?”.
  • Laat kinderen springen of huppelen naar hun keuzeplek.
  • Gebruik muziek om het spel extra leuk te maken.

Scores bijhouden

Gebruik een eenvoudig scoresysteem waarbij iedereen punten krijgt voor deelname, zodat de nadruk ligt op plezier in plaats van competitie.

7-9 jaar – Uitdaging en competitie

In deze leeftijdsgroep kan het spel uitdagender gemaakt worden met extra spelregels en competitie-elementen.

  • Introduceer vragen met iets meer diepgang, zoals “superkracht: vliegen of onzichtbaar zijn?”.
  • Voeg een spelelement toe, zoals het uitvoeren van een kleine opdracht voordat ze rennen.
  • Laat kinderen punten verdienen door originele antwoorden te geven.

Scores bijhouden

Houd de individuele punten bij op een scorebord en introduceer kleine beloningen voor het de spelers die de meeste punten hebben verzamelt.

10-12 jaar – Strategie en samenwerking

Oudere kinderen kunnen strategisch spelen en teamwork inzetten om te winnen.

  • Gebruik uitdagendere vragen, zoals “nooit meer social media of nooit meer televisie?”.
  • Moedig korte discussies aan over waarom een keuze wordt gemaakt.
  • Laat teams afwisselend vragen bedenken en elkaar uitdagen.

Scores bijhouden

Geef kinderen een punt als ze hun keuze onderbouwen of laat de kinderen die het snelst bij hun gekozen antwoord aankomen een extra punt verdienen.

De rol van de begeleider

Pedagogisch medewerkers spelen een belangrijke rol in het begeleiden en enthousiasmeren van de kinderen tijdens het spel. Hier zijn enkele manieren waarop zij kunnen bijdragen:

  • Motiveren en aanmoedigen: Zorg ervoor dat kinderen enthousiast blijven door ze te betrekken en successen te vieren.
  • Uitleg en demonstratie: Laat kinderen zien hoe ze kunnen kiezen en moedig hen aan om te bewegen.
  • Teamwork stimuleren: Help kinderen bij het verwoorden van hun keuzes en stimuleer respectvolle interactie.
  • Balans tussen competitie en plezier: Zorg ervoor dat het spel leuk blijft en dat de nadruk ligt op participatie in plaats van winnen.
  • Fysieke en cognitieve uitdaging aanpassen: Pas de moeilijkheidsgraad aan op basis van de groep, zodat iedereen mee kan doen op zijn of haar niveau.

Extra variaties van dit of dat voor in de opvang

  • Binnenvariant: Gebruik kleinere ruimtes en laat kinderen springen of draaien in plaats van rennen.
  • Buitenvariant: Maak de afstanden groter en voeg obstakels of extra bewegingselementen toe.
  • Alternatieve versies: Laat kinderen hun eigen ‘dit of dat’-vragen bedenken en aan elkaar stellen.

Dit of dat en de Mindset Movers-visie

Dit of dat, zowel in de traditionele als in de actieve variant, draagt op meerdere manieren bij aan de ontwikkeling van kinderen. Het stimuleert sociale vaardigheden zoals meningsvorming, luisteren en respect tonen voor andermans keuzes. Daarnaast bevordert het cognitieve vaardigheden zoals snelle besluitvorming en zelfexpressie. Door de actieve variant komen ook motorische vaardigheden aan bod, zoals reactievermogen en coördinatie.

Bij Mindset Movers geloven we in de kracht van beweging om kinderen fysiek en mentaal te versterken. Dit spel biedt een perfecte balans tussen plezier, interactie en samenwerking. Door de combinatie van cognitieve en sociale stimulatie helpt Dit of Dat kinderen niet alleen bij het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden, maar ook bij het aanleren van een open en nieuwsgierige houding naar anderen toe.

Wil je meer inspiratie voor leuke en actieve spellen? Neem een kijkje bij al onze activiteiten.