Zelfvertrouwen: “het geloof in je eigen kunnen”
Morgen is de ‘Dag van het zelfvertrouwen’. Iets wat je helpt in momenten die je al honderden keren hebt beleefd, maar ook bij nieuwe momenten waar je wellicht wel even uit je comfortzone moet komen. Zelfvertrouwen: “het geloof in je eigen kunnen”. Iets wat ik iedere dag aan de kinderen probeer mee te geven.
Het eerste waar ik mee aan de slag ga tijdens een gymles, is hoe je omgaat met het maken van fouten. Een fout kan zijn het verkeerd gooien van een bal, een pass die onderschept wordt of vallen tijdens het rennen. Een fout is iets tijdelijks dat een negatief effect heeft op het resultaat. Daardoor hebben mensen vooraf angst voor het maken van fouten of balen ze na het maken van een fout, omdat simpelweg de uitvoering niet leidde tot het verwachte resultaat. Toch is voor mij het maken van fouten niet het tegenovergestelde van succes. Voor mij zijn fouten een onderdeel van succes. Immers leer je van de momenten waarop een uitvoering niet goed verliep, waardoor je in een latere situatie niet nog eens dezelfde fout maakt. En mocht iemand toch dezelfde fout opnieuw maken dan heeft hij kennelijk meer leer momenten nodig. Een sporter die een geweldige uitspraak had over het maken en leren van fouten is Michael Jordan:
“Ik heb in mijn carrière meer dan negenduizend schoten gemist en ruim driehonderd wedstrijden verloren. Ik heb 26 keer gemist, terwijl mij het schot werd toevertrouwd waarmee we de wedstrijd zouden kunnen winnen. Ik heb in mijn leven keer op keer fouten gemaakt en dat is waarom ik uiteindelijk geslaagd ben”.
Het maken van fouten heeft invloed op het zelfbeeld van iemand. Mensen kijken het liefst naar hun ideaalbeeld, terwijl het juist belangrijk is om te weten welke vaardigheden je nu wel of niet beheerst. Ik vind het daarom onwijs belangrijk om kinderen te ontwikkelen in hun vaardigheden. Kinderen die geloven in het ontwikkelen van vaardigheden zullen daardoor ook bewust worden dat hoe vaker je iets probeert, je steeds iets dichterbij je ideaalbeeld komt.
Inzet tonen is daarbij belangrijk. Waar het ene kind eindeloos gaat oefenen, kan een ander kind bij een beetje vermoeidheid al stoppen. In mijn lessen stimuleer ik kinderen om te blijven oefenen. Hoe vaker je iets doet, hoe meer je ervan leert. Kinderen moeten leren dat hard werken wordt beloond door beter te worden in dat dat wat je oefent. Een voorbeeld van een sporter die hard werkt en daardoor op latere leeftijd is doorgebroken in het voetbal is Jaimie Vardy. Naast het voetbal werkte hij jarenlang in een fabriek. Op 27-jarige leeftijd brak hij pas door op het hoogste niveau van Engeland. Hij heeft altijd geloofd dat zijn moment van doorbreken nog zou komen zo lang hij hard bleef werken.
Naast het tonen van inzet zorgt samenwerken ook voor de ontwikkeling van zelfvertrouwen. Je kunt namelijk van andere leren. Vaak hoor je in lessen “Ik kan dit beter dan jij”. Mensen kijken binnen de uitvoering van een vaardigheid naar mensen die het minder goed kunnen. Wat ik in lessen probeer te bereiken is om deze gedachtegang om te draaien. Iemand die iets beter kan uitvoeren is juist een goed voorbeeld om jezelf aan op te trekken.
Uiteindelijk draait het er voor mij om dat kinderen uit iedere les iets waardevols halen. Of dat een nieuwe vaardigheid is of dat ze een vaardigheid verder hebben ontwikkeld maakt mij niet uit. Zolang je maar verbetering ziet in wat je doet. Dan zal bij iedereen zijn of haar zelfvertrouwen toenemen.
Mindset Movers
Mindset Movers brengt kinderen in beweging!
MEER PAGINA’S
NEEM CONTACT MET ONS OP
Waarderweg 50 B
2031 BP Haarlem
Tel: + 31 6 58 93 59 12
Email: info@mindsetmovers.nl
KvK: 64088251